TEORIE E TECNICHE DELLA MUSICA CONTEMPORANEA E LABORATORIO DI SCRITTURE MUSICALI

Anno accademico 2019-2020

TEORIE E TECNICHE DELLA MUSICA CONTEMPORANEA E LABORATORIO DI SCRITTURE MUSICALI

Docenti:
Nicola Buso
Anno di corso: 1
Totale crediti: 9
Tipologia: Caratterizzante
Periodo didattico: Secondo Periodo
Lingua insegnamento: ITALIANO
Prerequisiti.
Metodi didattici. Lezioni teoriche (63h, di cui 20 dedicate al laboratorio di scritture musicali)
Modalità di verifica. Scritto (1h):

esercizi sula parte laboratoriale.

Orale:

interrogazione sula parte teorica.

Altre informazioni. altre informazioni e supporti didattici su https://materialedidattico.uniud.it

OBIETTIVI FORMATIVI

Sector-specific skills

Knowledge and understanding

Knowing the evolution of musical thinking and writing in the twentieth century.

Knowing the main contemporary music composition techniques.

Applying knowledge and understanding

Being able to use computer assisted composition and performance software.

Cross-sectoral skills/soft skills

Making judgements

Being able to recognize and contextualize the main artistic movements, musical genres, authors in the historical-cultural, social, and production contexts.

Communication skills

Being able to present with logical and terminological rigor, both in oral and in writing form (reports), issues concerning the theory and techniques of twentieth century music.

Learning skills

Being able to find and use bibliographic and computer tools for the in-depth study of problems related to the theories and techniques of contemporary music.

Being able to develop critical listening autonomously.

CONTENUTI

The course focuses on theories and techniques of contemporary music with an interdisciplinary approach (literary, artistic, scientific, technological), unavoidable in the current complexity of control systems and media.

Furthermore, the course looks at morphological aspects through analysis of most considerable compositions in order to understand writing, techniques, style and form of contemporary music (vocal, instrumental, electronic), with a detailed monographic study.

TESTI DI RIFERIMENTO

Teorie e tecniche della musica contemporanea

1) Paul Griffiths, La musica del Novecento, Einaudi, Torino, 2014.

2) Ottó Károlyi, La grammatica della musica, Einaudi, Torino, 1969.

3) Ottó Károlyi, La musica moderna. Le forme e i protagonisti da Debussy al minimalismo, Mondadori, Milano, 1998.

4) John Pierce, La scienza del suono, Zanichelli, Milano ,1999.

5) Angelo Orcalli, “Tempo/Energia nel pensiero musicale del Novecento” Aisthesis, rivista on-line del Seminario Permanente di Estetica, http://www.fupress.net/index.php/aisthesis/article/view/14103

Testo di consultazione:

1) Aurelio Uncini, Audio digitale, McGraw-Hill Education, Milano, 206.

Laboratorio di scritture musicali

1) S. Wilson, D. Cottle, and N. Collins, The SuperCollider Book, MIT Press, Cambridge, MA, 2011.

2) Risorse in rete indicate dal docente durante il laboratorio.

software di riferimento:

SuperCollider

( https://supercollider.github.io

)